
Brevstorm Bilerne ud af byen!
Vi har brug for grønnere byer med mindre biltrafik. Problemet er bare, at transportministeren og regeringen ser ud til at ville det modsatte med et nyt lovforslag.
Den 20. december 2024 udsendte regeringen et nyt lovforslag. Lovforslaget vil indsnævre muligheden for at fastsætte lavere hastighedsgrænser og andre tiltag, der ellers vil kunne forbedre miljø, tryghed og sikkerhed.
I lovforslaget lægges der op til at give transportministeren hjemmel til at kunne pålægge kommuner at ophæve foranstaltninger for kommunens regning, hvis de ikke lever op til de nye regler. Det kan føre til, at anlægsprojekter, hvor kun den materielle del af arbejdet mangler at blive udført, må skrottes. NOAHs høringssvar er vedhæftet som en pdf-fil nederst.
Regeringens lovforslag er upopulært blandt mange af deres egne partimedlemmer og byrådspolitikere. Københavns Kommune har blandt andre skrevet et langt høringssvar. Derfor er lige nu et rigtig godt tidspunkt at lægge pres på dine lokale politikere for at få en transportpolitik, hvor bilkørsel i byer ikke skal trumfe alle andre hensyn - der er faktisk potentiale for lidt af en u-vending i forhold til de seneste mange års transportpolitik i danske byer.
Giv din stemme til kende - så vi kan få bilerne ud af byen!
Vi har skrevet et brev, så du nemt og hurtigt kan komme i gang. Sådan gør du:
- Tryk på den blå bjælke nedenfor. Marker teksten, højreklik og tryk på 'Kopier'. Åbn en ny e-mail, højreklik og tryk på 'Sæt ind'. Du kan også downloade brevet som en fil nederst på siden.
- Lav ændringer i brevets tekst, hvis du ønsker det, og tilføj gerne lokale eksempler fra din kommune.
- Gå ind på din kommunes hjemmeside og find e-mailadressen på transport- eller trafikudvalget eller individuelle politikere, som du synes er relevante. Du må gerne tilføje ivan@noah.dk som bcc i din e-mail.
- Brev til dine lokale politikere
-
Emne: Vedr. nyt lovforslag der udelukkende prioriterer biltrafik i byer og vil indskrænke borgere og kommunens indflydelse
Kære [Indsæt navn],
Regeringen er kommet med et lovforslag, hvor vejmyndigheden vil få ret til at træffe beslutninger om færdselsmæssige bestemmelser vedrørende vejenes udnyttelse eller indretning og beslutninger om lokale hastighedsgrænser.
Det kommer til at betyde ringere muligheder for lokal og kommunal indflydelse på anlægs- og trafikområdet. Lovforslaget vil betyde snævre generelle grænser for, hvornår det er muligt at fastsætte lavere hastighedsgrænser og andre tiltag til forbedring af miljø, sundhed og sikkerhed.
Lovforslaget er et tilbageslag for grønne byrum, grøn omstilling, sikkerhed og kollektiv trafik. Det vil også gå ud over folk, der går og cykler, og derfor vil det få konsekvenser for borgernes sundhed.
Transportministeriet får med den nye trafiklov ret til at ophæve tiltag som for eksempel vejbump ved en skole, der er til for at øge sikkerheden. Det vil føre til, at anlægsprojekter, hvor kun den materielle del af arbejdet mangler at blive udført, må skrottes. Hvis kommunens tiltag ikke lever op til de nye regler, skal kommunen fjerne disse for egen regning, hvis kravene fra Transportministeriet ikke efterkommes.
Men der er også et demokratisk problem. Lokale borgerinitiativer, der har opbakning fra eksempelvis kommunen og allerede har fået tildelt midler, vil blive annulleret. Det kunne for eksempel være borgere, der er gået sammen om at ensrette en mindre privat vej og skabe bedre forhold for alle andre end bilister. Mange timers arbejde, ressourcer og planlægning vil blive tabt på gulvet.
Når borgere oplever, at deres indsats er nyttesløs, falder det demokratiske engagement. Uden det engagement forsvinder den lokale drivkraft, der kan være med til at skabe mere bæredygtige byer. Transportministeren siger, at lovforslaget handler om mere medbestemmelse — I virkeligheden vil det betyde mindre. Der lægges altså op til at give transportministeren vetoret over kommunerne.
Regeringens lovforslag lægger op til at prioritere fremkommelighed for biltrafik højere end hensyn til trafiksikkerhed, miljø, klima og alle andre trafikantgrupper. Det vil kun være på veje med meget lidt biltrafik, at det fremover vil være muligt at kunne fravige denne prioritering — bilerne først, synes regeringen at mene!
Det ville være oplagt at opfordre borgerne til at bruge bentøjet, cykler og kollektive transportmidler i stedet for bil, hvor det giver mening, for eksempel i og omkring bykernen. Når bilkørsel reduceres, nedsættes i øvrigt alle de følgende effekter med bilkørsel: utryghed, trafikulykker, forurening, klimabelastning, støj og trængsel.
Jeg håber, du vil være med til at lægge pres på regeringen, så kommunerne ikke mister medbestemmelsen over de lokale trafikplaner. Nedenfor er indsat et link, der oplister en række ideer og redskaber til at forbedre de trafikale forhold for alle, og samtidig kan være med til at mindske kommunens klimaaftryk fra transport.
Hilsen
[Indsæt navn]
Flere stadsarkitekter har givet udtryk for, at regeringens lovforslag er “... kassetænkning, der på brutal vis modarbejder den helhedsorienterede by- og mobilitetsplanlægnings arbejde med at skabe velbalancerede løsninger...”, og “... skærer alle danske byer over én kam frem for at give kommunerne mulighed for at planlægge ud fra lokale forudsætninger.” (Stadsarkitekter i opråb: Vil vi virkelig tilbage til 1950’ernes tilgang til trafikplanlægning?)
Med en masse påmindelser om, at dette er politik for biler - ikke for mennesker, miljø og natur - kan vi forhåbentlig få regeringen til at tage et meget mere fornuftigt standpunkt.