Velkommen til Drømmenes værdikæder, et undervisningsforløb til billedkunst i gymnasiet.

Drømmenes værdikæder er skabt som en værktøjskasse, hvor du som underviser kan finde forskellige materialer (teorier, værker til analyse og praksisformer) og herudfra facilitere, at eleverne skaber deres egne kreative forbindelser.

Vores håb er, at de forskellige teorier kan hjælpe dig og dine elever med at undersøge verden omkring dem. Du kan f.eks. bruge Erving Goffmans teori om "frontstage / backstage" eller Donna Haraways teori om "staying with the trouble" til at undersøge palmeolieproduktionen i Indonesien og dens forbindelse til vores opfattelse af skønhed her i Danmark. Du kan se, hvordan forskellige kunstnere har grebet det samme emne an, og finde inspiration i deres arbejde til at guide dine elever i deres egen kreative proces.

Vores samarbejde med kunstner Annika Nilsson har ført til, at vi kan tilbyde dig forskellige typer af praksisser, som kan tilpasses til det tema, du vælger.

Vi har udviklet dette materiale i håb om, at det kan bruges på en legende og kreativ måde, og for at give dig mest mulig frihed til at tilpasse det din undervisningspraksis.

Vi ved, hvor vigtig fleksibilitet er for mange lærere, der står over for daglige udfordringer i deres klasseværelse, men vi anerkender også, at nogle lærere finder det lettere at følge en stram struktur. Derfor har vi forsøgt at tilbyde dig begge dele: fleksibilitet og nogle færdige "opskrifter", der er nemme at følge.

Download hele materialet her (pdf)